Sterk in maatwerk
Persoonlijk advies
Bewezen kwaliteit
Scherp geprijsd
Gratis verzending > € 150 ex BTW, behalve grote boxen en palletwagens > € 300 ex BTW

Blogs

Keuring hijsmiddelen wetgeving

Hijsmiddelen zijn essentieel voor een veilig en efficiënt werkproces in de transport en logistiek. Tenminste, als de hulpmiddelen in goede staat verkeren. Om ongelukken op de werkvloer te voorkomen, moeten hijs- en hefmiddelen periodiek gekeurd worden. De wetgeving rondom de keuring van hijsmiddelen - zoals hijsbanden - is complex.

Daarom gaan we in dit blogartikel dieper in op deze wetgeving. Welke producten vallen onder hef- en hijsmiddelen? Wie mag de producten keuren en hoe vaak moeten ze gekeurd worden? BCF-Products legt het uit. 

Wat zijn hijs- en hefmiddelen?

Om zware goederen te verplaatsen maken bedrijven in de transport en logistiek gebruik van hijs- en hefmiddelen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen werktuigen en gereedschappen.

Een hijswerktuig is bedoeld om vrij hangende lasten te hijsen. Een hefwerktuig neemt de last, vaak van onderen, geleid op. Met hijs- en hefgereedschappen kan de last aan het werktuig bevestigd worden.

Welke producten vallen onder hef- en hijsmiddelen?

Onder hef- en hijsmiddelen valt dus al het materieel dat gebruikt wordt om lasten door de lucht te verplaatsen. Omdat het materieel gebruikt wordt tijdens risicovolle handelingen, is het van belang dat hef- en hijsmiddelen regelmatig gekeurd worden. Maar om welke producten gaat het precies?

We zetten de belangrijkste hef- en hijsmiddelen op een rij: 

• Hijswerktuigen, zoals:
- Torenkranen
- Overslagkranen
- Zwenkarmkranen
- Railkranen

• Hefwerktuigen, zoals:
- Heftrucks
- Hoogwerkers
- Vijzels
- Bouwliften

• Hijs- en hefgereedschap, zoals:
- Hijskettingen
- Hijsbanden en rondstroppen
- Staalkabels
- Tangen, klemmen en haken
- Magneten en grijpers
- Spanbanden en sjorbanden
- Klap-, kantel- en stortbakken 

Keuring hijs en hef middelen

Wanneer hef- en hijsmiddelen in slechte staat verkeren, kan dit grote gevolgen hebben. Bij een ongeluk met een hijsmiddel kan er niet alleen materiele schade ontstaan, ook de kans op blijvend letsel of overlijden is aanwezig. Niet zo gek dus, dat er voor de keuring van hef- en hijsmiddelen een strenge wetgeving geldt. De regels zijn gedetailleerd vastgelegd in de NEN 818, de NEN 13155 en de NEN 14502.

Naast een dagelijkse inspectie en een jaarlijkse, visuele keuring, moeten hijsmiddelen en hefmiddelen volgens de wetgeving elke vier jaar aan een beproeving worden onderworpen. Bij deze beproeving wordt het materieel blootgesteld aan grote druk. Wordt een keuring niet of niet goed uitgevoerd, dan kan dit – na een ongeluk - grote financiële gevolgen hebben. De resultaten van de keuringen en beproevingen, moeten worden vastgelegd in een rapport.

In onderstaande tabel vind je meer informatie over de termijnen die gehanteerd worden voor de keuring van hijsmiddelen. 

Deze tabel is opgesteld door EKH. De inhoud van de tabel is dynamisch, dus er kunnen wijzigingen voorkomen.

Wie mag hijsmiddelen keuren?

In Nederland is het dus verplicht om hijsmiddelen, zoals hijsbanden en hijskettingen te keuren. Maar wie mag deze keuring eigenlijk uitvoeren? Mag een bedrijf dit zelf doen? Het antwoord is, nee. De jaarlijkse keuring en de vierjaarlijkse beproeving moeten door een externe, onafhankelijke partij verricht worden.

Het bedrijf mag zelf bepalen welke partij dat is, mits deze EKH-gecertificeerd is. De EKH, de Vereniging Erkende Keurbedrijven Hijs- en hefmiddelen, waarborgt de kwaliteit van hijs- en hefmiddelen door de wettelijke normen eenduidig in de praktijk te brengen.  

Jaarkleuren hijsmiddelen

De resultaten van alle keuringen moeten, zoals eerder vermeld, schriftelijk worden vastgelegd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kleurcode. In het kleurensysteem van de IMO (International Maritime Organisation), staan zes jaarkleuren.

Na elke keuring worden de hijsmiddelen gemerkt met een kleur. Dit mag met verf of een bandje. Aan de kleur is vervolgens te zien wanneer de arbeidsmiddelen voor het laatst zijn gekeurd.  

Hijsmiddelen en ladingzekeringen bij BCF-Products

Wil je meer informatie over de keuring van hijsmiddelen en de wetgeving die geldt? Of heb je andere vragen? Neem dan gerust contact op met BCF-Products.

Zijn jouw hef- of hijsmiddelen aan vervanging toe? Neem dan een kijkje in onze webshop. Hier vind je een uitgebreid assortiment aan hoogwaardige hijsmiddelen en producten voor ladingzekering. 

Lees meer...

Wat zijn stuwzakken?

Stuwzakken, ook wel stuwkussens, dunnage-bags of luchtzakken genoemd, worden gebruikt voor het beschermen van lading. Ze worden ingezet om beschadigingen aan de lading te voorkomen. Maar wat zijn stuwzakken nu precies, waarvan worden ze gemaakt en wat is de werking ervan?

De luchtzakken worden meestal gemaakt van geweven polypropyleen. De binnenzak is weer gemaakt van extrusie-polyethyleen. De meeste zakken zijn herbruikbaar, waardoor ze meermaals gebruikt kunnen worden voor het zeker van lading. Wel zo duurzaam!

Stuwzakken worden bijvoorbeeld gebruikt in (zee)containers, treinwagons en vrachtwagens, maar ook in bestelbussen. 

Wat is de functie van een stuwzak?

De functie van een stuwzak is het vastzetten, stabiliseren én beschermen van lading in een container, wagon of vrachtwagen. Het uiteindelijke doel is het voorkomen van beschadigingen en ervoor zorgen dat de lading niet gaat schuiven tijdens het transport.

De stuwkussens worden gebruikt om goederen te stuwen en openingen in laadruimtes op te vullen. Met een compressor en een vulpistool kun je luchtzakken snel en eenvoudig tussen de lading plaatsen en opvullen met lucht.

Verschillende levels stuwzakken

De stuwkussens zijn te verdelen in verschillende levels. Bij BCF Products zijn level 0 en level 1 stuwzakken verkrijgbaar. Wanneer je lading naar Amerika of Canada gaat vervoeren is het van belang om level 1 zakken te gebruiken. Level 0 stuwkussens zijn namelijk niet goedgekeurd door Association of American Railroads (AAR). Hierdoor mag je ze niet gebruiken in treinwagons in de Verenigde Staten en Canada

Wil je graag weten welke factoren belangrijk zijn voor het kiezen van de juiste stuwzak? Bekijk dan onze stuwzakken pagina.

Hoe werken stuwzakken? 

De dunnage-bags plaats je eenvoudig tussen de lading en vervolgens blaas je ze op met een vulpistool welke verbonden is met een compressor. Onze stuwkussens beschikken over een Venturi-ventiel. Dit ventiel garandeert dat je de stuwzak op een veilige en snelle manier kan opblazen. Na het vullen van de zak sluit het ventiel zich direct zelf, waardoor er geen lucht kan ontsnappen.

Na het vervoeren van de lading kan je de zakken weer leeg laten lopen en eventueel hergebruiken. 

Het assortiment luchtzakken van BCF Products

BCF Products heeft diverse soorten stuwzakken in het assortiment:

  • Rotschenk White Line
  • Rotschenk Red Line
  • Rotschenk Red Line 3D

Deze stuwkussens zijn in diverse afmetingen, zoals 60x90 cm tot aan 150x300 cm, verkrijgbaar bij BCF Products.

Stuwzakken bestellen bij BCF Products

Wil je graag stuwzakken kopen om je lading te zekeren? BCF Products heeft een mooi assortiment aan stuwkussens. Tevens hebben we ook vulhulpmiddelen voor het vullen van de zakken.

Heb je nog vragen, wil je advies of meer weten over ons assortiment? Neem dan gerust contact met ons op.

Lees meer...

Wat is een palletwagen?

Een palletwagen is één van de meest gebruikte hulpmiddelen in de logistieke sector. En dat is niet zo vreemd. Met dit handige transportmiddel kun je het intern transport veilig en efficiënt inrichten. Er zijn verschillende soorten palletwagens, zoals een handpalletwagen en een elektrische palletwagen. Deze worden ook wel pompwagen of transpallet genoemd. Maar wat is een pompwagen of palletwagen? Hoe werkt dit transportmiddel en wat zijn de voor- en nadelen van een palletwagen op de werkvloer? Je leest het hier.

Hoe werkt een palletwagen?

Palletwagens worden voornamelijk gebruikt in magazijnen, winkels en vrachtwagens. Het hulpmiddel stelt medewerkers in staat om zware goederen op pallets te vervoeren, zonder al te veel fysieke belasting. De meeste pompwagens zijn zeer gebruiksvriendelijk en stimuleren een ergonomische werkhouding. De werking van een palletwagen is afhankelijk van het soort palletwagen.

Hoe werkt een handpompwagen?

Wanneer je zo nu en dan zware goederen over korte afstanden moet verplaatsen is een handpalletwagen het ideale hulpmiddel. Zoals de naam al doet vermoeden, kunnen gebruikers de palletwagen met de hand bedienen. De wagen heeft een vork die gemakkelijk onder de pallets geschoven kan worden. Door middel van spierkracht kan de last worden opgekrikt. Gebruikers kunnen de palletwagen vervolgens duwen of trekken om de last te verplaatsen.

Let op: om de schouders en rug zo min mogelijk te belasten, raden wij aan om de pompwagen te trekken in plaats van te duwen.

Hoe werkt een elektrische pompwagen?

Een modern alternatief voor de handpompwagen is de elektrische pompwagen. Deze wordt toegepast voor dezelfde werkzaamheden, maar wordt niet aangedreven door menselijke kracht. De transpallet is voorzien van een elektrische motor, waardoor er minder krachtinspanning is vereist. Voor het opkrikken en verplaatsen zijn er verschillende bedieningsknoppen. Afhankelijk van de soort elektrische palletwagen, kan de gebruiker de wagen te voet of vanaf een sta-plateau begeleiden.

Het onderhouden van een palletwagen

Palletwagens spelen een belangrijke rol in een veilige werkomgeving. Om de veiligheid van gebruikers te waarborgen, is periodiek onderhoud aan de palletwagen noodzakelijk.

Hoewel pompwagens een lange levensduur kennen, kan het voorkomen dat bepaalde onderdelen na verloop van tijd niet meer naar behoren functioneren. We raden daarom aan om een pompwagen dagelijks te controleren op defecte onderdelen en de vloeistoffen van het transportmiddel regelmatig bij te vullen.

Meer over palletwagen onderhoud.

Wat zijn de voor- en nadelen van een palletwagen?

Of je nu voor een handpompwagen kiest of liever gaat voor een elektrische pompwagen, het gebruik van dit transportmiddel biedt veel voordelen. Zo zorgt het voor een sneller, efficiënter en veiliger intern transport. Een palletwagen vermindert de kans op (fysieke) overbelasting van werknemers, waardoor het ziekteverzuim onder personeel omlaag gaat.

Een handpalletwagen is goedkoper in de aanschaf dan een elektrische palletwagen. Omdat een elektrische palletwagen moderner en geavanceerder werkt, biedt deze een aantal interessante voordelen ten opzichte van een handpompwagen.

We zetten ze voor je op een rij:

·        Nog minder fysieke belasting.

·        Groter draagvermogen.

·        Draagt bij aan een sneller werkproces.

·        Gedoseerd stijgen en dalen van de last.

Het gebruik van een palletwagen kent ook nadelen. Zo moeten gebruikers rekening houden met een aantal risico’s:

·        Schouder- en rugklachten bij verkeerd gebruik.

·        Schade aan goederen bij verkeerd gebruik.

·        Eventuele botsingen met personen, goederen of machines.

Palletwagen afmetingen

Pompwagens zijn verkrijgbaar in diverse afmetingen. Een groot voordeel hiervan is dat er voor elk magazijn of voor elke winkelvloer wel een geschikte palletwagen is. De handpompwagen uit het assortiment van BCF-Products heeft een vorklengte van 1150 mm, een vorkbreedte van 540 mm en een stuurwiel met een diameter van 200 mm. De maximale hefhoogte is 200 mm.
Onze elektrische palletwagen heeft dezelfde vorklengte en -breedte, maar heeft een stuurwiel met een diameter van 210 mm. De maximale hefhoogte is 195 mm.

Wat weegt een pompwagen?

Een groot verschil tussen een handpompwagen en een elektrische pompwagen is het gewicht. Waar het eigen gewicht van een handpompwagen vaak onder de 90 kg blijft, ligt het gewicht van een elektrische pompwagen al snel boven de 100 kg. Zo weegt onze handpalletwagen 70 kg en heeft onze elektrische pompwagen een eigen gewicht van 115 kg. 

Palletwagens bij BCF-Products

Wil jij een pompwagen kopen om de veiligheid van jouw medewerkers te garanderen? BCF-Products heeft een robuuste handpompwagen en een elektrische palletwagen in het assortiment. Uiteraard kun je bij ons ook terecht voor diverse toebehoren, zoals extra lithium batterijen en de populaire TOPSTOP palletwagenstopper.

Heb je vragen over pompwagens of elektrische palletwagens? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.

Lees meer...

Welke bakken voor opslag of transport?

Bakken zijn er in verschillende maten en soorten. Daarnaast worden ze gemaakt van verschillende materialen. Elke toepassing vraagt om een specifiek soort bak. In deze blog bespreken we waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste bak voor jouw toepassing.

Welke bakken gebruik je voor opslag?

De volgende bakken zijn te gebruiken voor de opslag van goederen:

·        Stapelbare magazijnbakken: perfect voor het opbergen van onderdelen

·        Kunststof groot volume bakken: ideaal voor de levensmiddelenindustrie, bloemenhandel of textielindustrie

·        Kunststof palletboxen: de grote broer van groot volume bakken

·        Opvouwbare Smartbox palletboxen: palletboxen, maar dan inklapbaar!

·        RAKO E-Line stapelbare kunststof bakken, ook wel rakobakken genoemd: ideaal voor de opslag van gereedschap, onderdelen of producten

·        RAKO E-Line stapelbare kunststof koffers: ideaal voor de opslag van gereedschap, onderdelen of producten

·        Kunststof distributiebakken: perfect voor het opslaan van kwetsbare goederen

Welke soorten magazijnbakken zijn er?

Er zijn verschillende bakken bruikbaar als magazijnbak. Iedere bak heeft zijn eigen formaat en kleur. Indien je grote spullen of onderdelen wilt opslaan in je magazijn, dan kies je voor een groot formaat bak, zoals een groot volume bak.

Als je juist kleinere onderdelen wilt opslaan, zoals spijkers, schroefjes of moeren, dan kan je het beste kiezen voor een kleinere bak, zoals stapelbare magazijnbakken (oftewel gripbakjes).

Magazijnbakken worden van verschillende materialen gemaakt, zoals hout, metaal of kunststof. Bij BCF-Products bieden wij uitsluitend kunststof magazijnbakken aan. Dit is zeer sterk materiaal en licht in gewicht. Hierdoor zijn de lege bakken gemakkelijk te verplaatsen in vergelijking tot houten of metalen bakken.

Welke bakken gebruik je voor transport?

Voor het transport van goederen kunnen alle bakken uit het assortiment gebruikt worden, behalve de stapelbare magazijnbakken. De naam zegt het al, deze zijn specifiek bedoeld voor de opslag van goeden in een magazijn.

Welke bak je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van het voertuig. Indien je een kleiner voertuig hebt, dan zul je ook kleinere bakken moeten gebruiken.

Sommige bakken hebben, als ze leeg zijn, minder ruimte nodig. Zo zijn onze inklapbare palletboxen in te klappen.

Onze distributiebakken nemen ook minder ruimte in wanneer ze leeg zijn. Deze zijn, als de deksels opzij hangen, in elkaar te stapelen.

Het assortiment van BCF-Products

BCF-Products heeft een groot assortiment bakken en koffers. Deze zijn eenvoudig te bestellen via onze webshop. Indien je nog vragen hebt of meer informatie wilt over onze bakken of koffers. Neem dan contact met ons op.

Lees meer...

Groot volume bak repareren

Wanneer je kunststof groot volume bak kapot is, is dit natuurlijk erg vervelend en dient deze gerepareerd te worden. Het repareren van een groot volume bak is niet eenvoudig. Dit komt omdat dit soort bakken gemaakt zijn van polyetheen (HDPE). Dit materiaal laat zich niet of nauwelijks verlijmen.

Hoe repareer je een kunststof groot volume bak?

HDPE repareren is een vak apart. Dit materiaal is, zoals in de bovenstaande alinea wordt vermeld, lastig te lijmen. Het is wel mogelijk, maar we raden het lijmen of kitten van dit soort materiaal af. Dit komt omdat lijm en kit niet goed hechten op polyetheen, doordat de oppervlakte van een groot volume bak een vettige eigenschap heeft..

Hierdoor is dit geen goede methode voor reparatie. Gelukkig zijn er andere methodes om een bak te repareren.

De beste methode om een groot volume bak te repareren

De juist methode om een groot volume bak te repareren is door de bak te lassen. In de meeste gevallen gebeurd dit door gaslassen of draadlassen. Dit gebeurt met een speciaal lasapparaat en  niet met een standaard lasapparaat voor metaal. Dit lasapparaat noemen ze een ‘drader’.

In het geval van een scheur in de groot volume bak gaat het als volgt: De scheur diep uit frezen en daarna de naad dicht te lassen. Als er een te grote scheur in de groot volume bak zit, dan is reparatie geen optie.

Bij grotere beschadigingen wordt er vaak een nieuw stuk plaat op de bak gelast.

Wielen en pootjes van een groot volume bak repareren

Onder de groot volume bakken (behalve de 1425/l en 1425/L) zitten pootjes of pootjes met wielen. In de grijze poot, zit een zwarte insteekpoot glad, of een insteekpoot met wiel. Als een van deze wielen is versleten, kan er een losse insteekpoot met wiel bij BCF-Products worden besteld. Deze zijn zelf te vervangen, met instructie van ons.

Als het een bak betreft met een zwart insteekpootje, dit is een versie zonder wiel, dan kunnen deze ook bijbesteld worden.

Deze producten staan niet in onze webshop, maar door contact met ons op te nemen kunnen we daarvoor zorgen. Bijna iedere groot volume bak van BCF heeft zijn eigen type pootje of pootje met wiel.

Bakken bij BCF-Products

Het repareren van kunststof wordt voornamelijk uitgevoerd door specialisten. Veel mensen beschikken niet over het juiste materieel (lasapparatuur), hierdoor is het niet voor iedereen mogelijk om een bak zelf te repareren.

Om die reden is een nieuwe groot volume bak vaak een betere optie, dan een bak te laten repareren. Hierdoor kan je de kwaliteit van de bak garanderen, want na een reparatie is de kans een stuk groter dat hij weer kapot gaat.

BCF-Products heeft een groot assortiment bakken. Zo bevat ons assortiment o.a. groot volume bakken, palletboxen, magazijnbakken en distributiebakken.

Meer weten?

Wil je meer weten over HDPE kunststof groot volume bakken of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem gerust contact met ons op!

Lees meer...

Hoe werkt een sjorband?

Spanbanden, sjorbanden, rails, antislip matten… Er zijn diverse hulpmiddelen waarmee je lading kunt zekeren en beschermen. Wil je lichte producten goed vastzetten tijdens een transport, dan bieden sjorbanden uitkomst. Een sjorband is een sterke band met een gesp waarmee je spullen eenvoudig verstevigt. Maar hoe werkt een sjorband eigenlijk? En wat is het verschil tussen een sjorband en een spanband? BCF-Products praat je in deze blog bij.

Wat is het verschil tussen een sjorband en een spanband?

Een sjorband wordt vaak in één adem genoemd met een spanband. En dat is niet zo gek. Beide banden zijn hulpmiddelen om producten vast te zetten tijdens het transport. Toch is een sjorband niet hetzelfde als een spanband. Een groot verschil tussen een sjorband en een spanband is de wijze waarop de band wordt aangetrokken.

Waar een spanband een ratel heeft om de band mee aan te spannen, heeft een sjorband een gesp. Dit kan een klemgesp, steekgesp of klapgesp zijn. Daarnaast is een spanband met een standaard breedte van 25 mm t/m 100 mm, breder dan een sjorband (20 mm t/m 50 mm). Dit, in combinatie met het feit dat een ratel de band steviger kan aantrekken, maakt een spanband sterker dan een sjorband.

Tip: meer weten over spanbanden? Lees onze blog ‘Hoe werkt een spanband?

Waarvoor worden sjorbanden gebruikt?

Omdat spanbanden strak en stevig aangetrokken kunnen worden, worden ze meestal gebruikt om grote en zware goederen in vrachtwagens te zekeren. Sjorbanden worden voornamelijk gebruikt om spullen in kleine hoeveelheden bij elkaar te houden of om lichtgewicht producten vast te zetten tijdens een transport. Daarnaast komen sjorbanden goed van pas bij:  

·        Het verstevigen van dakkoffers of fietsendragers

·        Het bevestigen van een tent

·        Het vastzetten van goederen op een imperiaal

·        Diverse sporttoepassingen

·        Buitenopslag

Dankzij de vele toepassingen van een sjorband, is dit hulpmiddel vooral populair bij particulieren.   

Uitleg over sjorbanden

Hoe werkt een sjorband precies? Een vraag die we bij BCF-Products geregeld krijgen. Het gebruik van een sjorband is geen hogere wiskunde. Sterker nog, een sjorband is zeer gebruiksvriendelijk. Wel is het belangrijk om altijd een veilige werkwijze te gebruiken, zodat je zeker weet dat je producten ongeschonden blijven. We geven je daarom wat meer uitleg over de manier waarop je een sjorband kunt vastmaken en losmaken.

Sjorband vastmaken en losmaken

Sjorbanden worden ook wel gespbanden genoemd en dat is niet voor niets. Dankzij de bijbehorende gesp is de band eenvoudig vast te maken en aan te trekken.

Om de sjorband vast te maken steek je de band door gesp. Een groot voordeel van een sjorband is dat de gesp de band automatisch vastzet, zodra je de gesp loslaat. Bij een spanband kan het soms lastig zijn om met de ratel de band aan te spannen, maar een sjorband is eenvoudig met de hand aan te trekken zodat je deze strak kunt aanspannen. Wil je de sjorband losmaken? Klik de gesp dan in en haal de band eruit.

Soorten en maten sjorbanden

Standaard is de sjorband voorzien van een klemgesp, maar BCF-Products verkoopt ook sjorbanden met een steekgesp of klapgesp. Ben je benieuwd naar onze sjorbanden? We verkopen sjorbanden met een lengte tussen de 0.40 meter en 5 meter, maar we kunnen bijna alle lengtes maken. De breedte van onze sjorbanden ligt tussen de 20 mm t/m 50 mm. Wil je een bredere sjorband, dan kun je die bij ons op maat laten maken. Zo kun je eenvoudig bij BCF-Products een maatwerk sjorband aanschaffen.

Houd er rekening mee dat een sjorband een maximale toelaatbare belasting heeft. Deze wordt ook wel uitgedrukt in LC (Lashing Capacity). Om een sjorband veilig vast te maken, moet de sjorband breed genoeg zijn voor de sjorklus. 

Hulp nodig of meer informatie?

Heb je na het lezen nog vragen over het gebruik van een sjorband of wil je meer informatie over onze sjorbanden of spanbanden? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.

Lees meer...

Wetgeving lading zekeren

Lading zekeren, oftewel het vastzetten van goederen, is essentieel voor een veilig transport. Niet of verkeerd gezekerde lading kan niet alleen schade aanbrengen aan goederen, maar ook verkeershinder en ongelukken veroorzaken. Daarom geldt er in Nederland (en in de rest van Europa) een strenge wetgeving wat betreft lading zekeren.

De verantwoordelijkheid voor een veilig goederenvervoer ligt bij meerdere partijen. Welke partijen dat zijn, lees je in deze blog. We gaan dieper in op lading zekeren en de geldende regels.

Uiteraard vertellen we ook meer over de methodes en middelen om je lading goed te zekeren, zodat je kunt voldoen aan de Europese en Nederlandse wetgeving.  

Wie is verantwoordelijk voor het zekeren van lading?

Volgens de richtlijnen van de EUMOS, de wetgeving die geldt op alle Europese wegen, zijn er meerdere partijen verantwoordelijk voor het zekeren van lading. Niet alleen de vervoerder, ook de verpakker, verzender, verlader en bestuurder kunnen aansprakelijk gesteld worden na een ongeval dat veroorzaakt is door een niet of niet correct gezekerde lading.

Verpakker

De verpakker is verantwoordelijk voor:

  • Een duidelijke beschrijving van alle goederen. Wanneer er specifieke methodes voor het zekeren van de goederen zijn vereist, worden deze vermeld op de beschrijving.

Verzender

  • Alle benodigde documenten voor de bestuurder, waaronder;

  1. Een beschrijving van de goederen

  2. De massa van de lading

  3. Informatie voor de juiste verpakking

  4. Een omschrijving van eventuele ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen

Verlader

Een verlader is verantwoordelijk voor een goede verdeling over de laadvloer van het transportmiddel. Hierbij zorgt hij of zij ervoor dat de lading op de juiste manier gezekerd kan worden en de maximaal toelaatbare massa (MTM) gerespecteerd wordt. Daarnaast levert de verlader de volgende informatie:

  • De aard van de laadeenheid

  • De massa van de lading en elke laadeenheid

  • De positie van het zwaartepunt van de laadeenheid

  • Eventuele beperkingen voor het stapelen van goederen

  • De buitenafmetingen van elke laadeenheid

  • De wrijvingsfactor van goederen

Bestuurder

De bestuurder heeft tijdens het lading zekeren volgens de Europese wetgeving vooral een controlerende taak. Voordat de bestuurder vertrekt moet hij of zij controleren of:

  • Alle onderdelen van het transportmiddel functioneren

  • De lading geen hinder vormt voor een veilig transport

  • Het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk in het midden ligt

Vervoerder

De vervoerder moet alle documenten kunnen tonen aan bevoegde instanties. Bovendien is de vervoerder verantwoordelijk voor:

  • Het juiste transportmiddel voor de lading (het voertuig mag niet beschadigd zijn)

  • De correcte bevestiging van de zeecontainer op het chassis

  • De juiste zekering

Nederlandse wetgeving lading zekeren

Naast de Europese richtlijnen voor ladingzekering geldt er ook een specifieke wetgeving in Nederland. De Nederlandse Verkeerswetgeving eist dat de lading, of delen daarvan, worden gezekerd. De betrokken partijen moeten lading op zo’n manier zekeren, dat deze onder normale omstandigheden niet van het transportmiddel kan vallen.

Volgens de wetgeving behoren volle remmingen, een slecht wegdek en uitwijkmanoeuvres tot normale omstandigheden. Losse lading die tijdens het transport van het voertuig kan vallen of omvallen, moet bovendien deugdelijk worden afgedekt. Werk je niet volgens deze regels, dan riskeer je een fikse boete.

Welke methodes en middelen zijn er om lading te zekeren?

Wil je lading goed zekeren, zodat je voldoet aan de regels én boetes en verkeershinder voorkomt? Er zijn twee methodes om goederen goed vast te zetten: krachtsluitende ladingzekering en vormsluitende ladingzekering.

Krachtsluitende ladingzekering (neersjorren)

Bij krachtsluitende ladingzekering maak je, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik van kracht. Met een sjormiddel, zoals een spanband, oefen je kracht uit op de laadvloer. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt dan vergroot, zodat de lading op z’n plek blijft.

Vormsluitende ladingzekering (direct sjorren)

Bij deze methode maak je geen gebruik van kracht, maar van volume. Door je lading met een spanband strak tegen een verticale wand of ander stuk lading vast te zetten, sluit je de lading als het ware op. Hierdoor kan de lading tijdens het transport geen kant op.

Hulpmiddelen voor ladingzekering

Er bestaan verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken voor het zekeren van je lading. We zetten ze voor je op een rijtje.

  • Spanbanden: onmisbaar bij het neersjorren van lading.

  • Sjorbanden: geschikt voor het zekeren van lichtgewicht producten.

  • Rails: ideaal voor het inrichten van je transportmiddel.

  • Stangen: hét hulpmiddel om je goederen aan vast te maken.  

  • Wikkelfolie: hiermee kun je kwetsbare producten sealen, zodat deze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.

  • Antislipmatten: zorgt ervoor dat de lading een eenheid vormt met het transportmiddel en niet kan verschuiven.

  • Bakken: Bieden bescherming en zijn uitermate geschikt voor de opslag van goederen.

Meer weten over lading zekeren?

Wil jij meer weten over lading zekeren en de wetgeving? Ben jij benieuwd hoe je aan de regels kunt voldoen of wil je meer informatie over de hulpmiddelen? Neem gerust contact op met onze adviseurs. Ze staan je graag te woord.

Lees meer...

Wat is een groot volume bak?

Een groot volume bak wordt voornamelijk gebruikt voor het opslaan van bulkgoederen, zoals houtproducten, metaal (onder)delen of graan. Ze kunnen ook als opvangbak worden gebruikt voor o.a. natte producten.

Bij sommige fabrieken worden (meerdere) groot volume bakken ook gebruikt als opvangbak bij machines voor geproduceerde producten. Bepaalde modellen bakken, zoals de 1425i en 1425L, worden juist in de bloementeelt of in een productiebedrijf gebruikt.

Vroeger werden in de textielbranche altijd houten kisten gebruikt voor dit soort opslag. Tegenwoordig zijn deze houten kisten vervangen door groot volumebakken. Maar wat is een groot volume bak en welke kenmerken heeft het? Hierop geven wij uitgebreid antwoord.

Kenmerken van een groot volume bak

Groot volume bakken worden ook wel eens kunststof bakken genoemd. Dit komt omdat groot volume bakken gemaakt zijn van HDPE-kunststof. Het materiaal weerstaat lage en zeer hoge temperaturen. Van -40°C tot +70°C. Tevens zijn de bakken bestand tegen diverse chemicaliën. Dit maakt de bakken veilig in gebruik.

Een ander voordeel van HDPE-kunststof is de lange levensduur. En het is ook nog eens goed recyclebaar. Dit maakt een groot volume bak een duurzaam product. We noemen kunststof plastic bakken vanaf 100 liter een groot volume bak.

Binnen welke bedrijfstakken zijn ze bruikbaar?

De groot volume bakken zijn ontstaan als vervanger van houten kisten in de textielindustrie, maar ze zijn binnen veel andere branches bruikbaar.

Naast de textielindustrie kom je de groot volume bakken ook tegen in de volgende bedrijfstakken:

  • Lederindustrie

  • Autofabrieken

  • Groothandels

  • Bloemengroothandel

  • Verhuisbranche

  • Levensmiddelenbranche

  • Wasserijen

  • Zorginstellingen en ziekenhuizen

  • Kwekerijen

Daarnaast zijn ze ook geschikt voor intern transport, interne opslag of als vulbakken tijdens productie.

Wat is de functie van een groot volume bak?

De handigste functie van een groot volume bak, is dat ze stapelbaar zijn en enorm ruimtebesparend door de grote hoeveelheid producten die je in een bak kwijt kunt. Vaak worden ze hierdoor neergezet in een magazijn en gebruikt voor bulkopslag. Ook worden de bakken gebruikt voor het vervoer van grote hoeveelheden producten. In principe kun je de groot volume bakken overal plaatsen.

Welke groot volume bakken zijn er?

Er zijn verschillende soorten groot volume bakken beschikbaar. Ze zijn op te delen in drie verschillende soorten: langmateriaalbakken en groot volume bakken op poten en groot volume bakken op wielen.

Wat zijn langmateriaalbakken?

Langmateriaalbakken hebben geperforeerde wanden en een dichte bodem. Deze bakken hebben geen poten of wieltjes, maar zijn super licht en eenvoudig te stapelen. Dit soort bakken worden ook wel eens magazijnbakken genoemd. Je komt ze meestal tegen in een bloemenhandel of in de lederindustrie.

Wat zijn groot volume bakken op poten?

Eigenlijk spreekt het al voor zich, dit zijn grote kunststof bakken op poten. Hierdoor kan je de bakken eenvoudig verplaatsen met een palletwagen, stapelaar of heftruck. Al verschilt dit per model bak, zo kan de 1400A alleen door een vorkheftruck worden verplaatst.

Groot volume bakken op poten zijn in verschillende soorten verkrijgbaar. Namelijk met een dichte bodem en zijwanden of juist met een geperforeerde bodem en zijwanden. De bakken op poten kom je vaak tegen in een interne opslag.

Wat zijn groot volume bakken op wielen?

De groot volume bakken op wielen is eigenlijk hetzelfde als een bak op poten, alleen deze kan je zonder pompwagen al verplaatsen. Deze bakken net zoals de bakken op poten in de twee verschillende soorten verkrijgbaar. De bakken op wielen zie je meestal in zorginstellingen of wasserijen.

Groot volume bakken van BCF-Products

BCF-Products heeft een groot assortiment bakken. Niet alleen groot volume bakken, maar ook Euronorm stapelbare bakken, distributiebakken, palletboxen in vele afmetingen en opvouwbare palletboxen. Ze dienen allemaal een andere functie en zijn geschikt voor uiteenlopende branches.

Het grootste voordeel van onze bakken is dat ze gemaakt zijn van duurzaam kunststof. Dit is een stuk sterker dan veel andere materialen en hebben daardoor een groter draagvermogen. Een ander groot voordeel van het materiaal is dat het goed recyclebaar is en het een lange levensduur heeft.

Wil je graag meer weten over kunststof bakken, groot volume bakken of andere bakken? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Lees meer...

Welke soorten pallets zijn er?

In de transport- en logistieke sector kun je niet zonder pallets. Met deze ladingdragers van hout, kunststof of houtvezel wordt het vervoer van zware goederen een stuk eenvoudiger. Een pallet staat meestal op een palletslede of op poten, zodat deze gemakkelijk met een palletwagen kan worden opgetild.

Er zijn vele soorten pallets. Hierdoor kan het lastig zijn om te bepalen welke pallet geschikt is voor de opslag of het vervoer van jouw goederen. BCF Products helpt je graag op weg met een handig overzicht van de verschillende palletsoorten, de eigenschappen en de voor- en nadelen.

Verschillende palletsoorten

Kleine of grote pallets, pallets van hout of van kunststof. Pallets zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende palletsoorten die in Nederland en Europa veel voorkomen.   

  • Europallets

  • Blokpallets

  • Houten pallets

  • Kunststof pallets

  • Houtvezelpallets

  • Wegwerppallets

  • CP pallets

  • Display pallets

Alle soorten pallets (met uitzondering van de houtvezelpallets) zijn verkrijgbaar in de uitvoeringen Langloop, kortloop, rondomloop en kruisdek.

  • Langloop: de planken van het bovendek zijn even lang als de lengte van de pallet

  • Kortloop: de planken van het bovendek zijn even lang als de breedte van de pallet

  • Rondomloop: de planken van het onderdek lopen rondom en zijn even lang als breed

  • Kruisdek: rondloop van planken, boven en onder

Soorten pallets en afmetingen

Het formaat van de pallets speelt een belangrijke rol in de keuze voor een pallet. Logisch, het formaat bepaalt hoeveel pallets er in een vrachtwagen of magazijn passen. De afmetingen zijn echter afhankelijk van het type pallets. Ook andere eigenschappen, zoals draagvermogen en gebruiksgemak, hangen af van het soort.  

Europallets

Europallets zijn de meest voorkomende pallets in Nederland en Europa. Deze pallets zijn statiegeldpallets en worden ook wel ruilpallets genoemd. Ze kunnen in heel Europa ingezet worden. Een europallet is gemaakt van hout en voldoet met zijn afmetingen en specificaties aan alle richtlijnen van de European Pallet Association (EPAL). De pallets mogen dan ook alleen door erkende bedrijven worden gefabriceerd. De afmetingen van een europallet zijn 80 x 120 cm, het gewicht bedraagt 25 kg en de draaglast is maximaal 1500 kg.

Voordelen van een europallet:

  • Voorzien van het EPAL-keurmerk

  • Hoge kwaliteit vurenhout

  • Export binnen en buiten Europa mogelijk door ISPM-15 normering

Nadelen van een europallet:

  • Gevoelig voor vocht

Blokpallets

Een blokpallet bestaat uit een bovendek, een tussendek en een onderdek. Deze onderdelen worden met elkaar verbonden door middel van blokken, die ook wel klossen worden genoemd. Standaard heeft dit type pallet afmetingen van 120 x 100 cm, maar er zijn ook blokpallets van 60 x 80 cm, 80 x 120 cm en 120 x 120 cm. Het gewicht en het draagvermogen van een blokpallet zijn afhankelijk van de dikte van de planken en blokken.

Voordelen van een blokpallet:

  • Aan vier zijden op te tillen

  • Geschikt voor palletstellingen

  • Verkrijgbaar in hout en kunststof

  • Extra stevig

Nadelen van een blokpallet:

  • De draaglast is afhankelijk van de dikte van de planken en blokken

Wegwerppallets

Wegwerppallets, ook wel eenmalige pallets genoemd, zijn gemaakt van lichtgewicht hout en zijn bedoeld voor eenmalig gebruik (bij goede behandeling gaan ze langer mee). Een groot voordeel hiervan is dat de pallets zeer voordelig geprijsd zijn. De wegwerppallets zijn in verschillende maten en uitvoeringen verkrijgbaar. Het gewicht en het draagvermogen zijn hiervan afhankelijk.

Er zijn ook wegwerp-europallets, deze zijn van lichter hout dan normale europallets en hebben geen keurmerk. De afmetingen van dit soort pallets zijn 1.20x0.80 m, maar soms zijn ze ook wat lager. Het grootste nadeel van wegwerp-europallets is dat ze een stuk minder stevig zijn, wat ze minder sterk maakt, dan een normale europallet.

Voordelen van wegwerppallets:

  • Lichtgewicht

  • Goedkoop

Nadelen van wegwerppallets:

  • Gaan minder lang mee

CP pallets

Een CP pallet is van oorsprong ontworpen voor de chemische industrie. De pallet heeft een groot draagvermogen en is resistent tegen bijtende en giftige stoffen. Tegenwoordig profiteren ook andere industrieën van deze eigenschappen. Een CP pallet is verkrijgbaar in 9 verschillende uitvoeringen en 5 verschillende formaten.

Voordelen van een CP pallet:

  • Zeer groot draagvermogen

  • Resistent tegen chemische stoffen

  • Verkrijgbaar in meerdere uitvoeringen (CP1 t/m CP9)

Nadelen van een CP pallet:

  • Hoge prijs

Display pallets 

Display pallets komen vaak voor in supermarkten en andere winkels. Zoals de naam al doet vermoeden worden deze pallets gebruikt om winkelwaar te tonen. De goederen die op een display pallet worden verplaatst hoeven tijdens het transport niet overgeladen te worden, waardoor veel tijd bespaard kan worden. De pallets zijn verkrijgbaar in de maten 40 x 60 cm en 60 x 80 cm.

Voordelen van display pallets:

  • Lichtgewicht

  • Tijdbesparend

Nadelen van een display pallet:

  • Relatief klein

Kunststof pallets

Veel pallets zijn gemaakt van hout. Dit heeft als voordeel dat de pallets eenvoudig te recyclen zijn. Daarnaast is hout sterk. Toch zijn er de laatste jaren steeds meer kunststof pallets. Dit komt omdat bij houten pallets een ISPM-15 behandeling nodig is. Dit is een behandeling waardoor zeker gesteld is dat er geen schadelijke organismen meer in het hout voorkomen. Kunststof pallets hoeven deze behandeling uiteraard niet te ondergaan. Deze kunststof pallets zijn ook verkrijgbaar in het formaat van een normale europallet.

Andere voordelen van een kunststof pallet zijn:

  • Onderhoudsvriendelijk

  • Diverse kleuren mogelijk

  • Geen splinters

Nadelen van een kunststof pallet:

  • Minder duurzaam

Houtvezel pallets

Naast houten pallets bestaan er pallets van houtvezel. Houtvezel pallets zijn gemaakt van samengeperst afvalhout. Dit maakt de pallet een duurzaam product. De pallets zijn bovendien nestbaar, stapelbaar en verkrijgbaar in verschillende afmetingen. De poten van houtvezelpallets maken de pallet extra stevig.

Voordelen van houtvezelpallets:

  • Toepasbaar in verschillende sectoren

  • Duurzaam

  • Zonder certificaat te versturen

Nadelen van houtvezelpallets:

  • Geen reparatie mogelijk

Alles voor pallets bij BCF Products

Heb je een keuze kunnen maken uit de verschillende soorten pallets? Zorg er dan voor dat de pallets veilig en efficiënt vervoerd kunnen worden.

BCF Products heeft verschillende hulpmiddelen in het assortiment waarmee je een snel, veilig en efficiënt transport bevordert. Denk aan pallethoeken en palletfolie om te voorkomen dat je lading beschadigt, of aan palletwagens, kunststof palletboxen en smartbox palletboxen.

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over de verschillende soorten pallets of heb je vragen over onze producten? Neem gerust contact met ons op.

Lees meer...

Hoeveel pallets in een vrachtwagen

Transport via de weg is een snelle en flexibele oplossing voor het verzenden van pallets. Om dit transport zo efficiënt en duurzaam mogelijk te houden, is het essentieel om de beladingsgraad van vrachtwagens te optimaliseren. Voor de transport- en logistieksector is het daarom belangrijk om te weten hoeveel pallets er in een vrachtwagen passen. Dit is echter afhankelijk van een aantal factoren.

Werk je in de transport- en logistieksector en wil je weten hoeveel palletplaatsen er in een vrachtwagen beschikbaar zijn? In deze blog zetten we de verschillende factoren uiteen.

Meest voorkomende pallets: europallets en blokpallets

Met een optimale belading van vrachtwagens profiteren zowel opdrachtgevers als ontvangers van efficiëntiewinst. Om erachter te komen hoeveel pallets er in een vrachtwagen kunnen, moet je met verschillende factoren rekening houden.

Zo is het aantal pallets in een vrachtwagen niet alleen afhankelijk van het formaat van de trailer, maar ook van de afmetingen van de pallet. Er zijn verschillende pallet soorten.

Veelvoorkomende pallets in Europa zijn europallets en blokpallets. Een europallet is een houten pallet die voldoet aan alle richtlijnen van de European Pallet Association (EPAL).

Een blokpallet bestaat uit verschillende onderdelen: een bovendek, een tussendek en een onderdek. Deze onderdelen worden met blokken aan elkaar verbonden.

Hoeveel europallets in een vrachtwagen en trailer?

De afmetingen van een europallet zijn 80 x 120 cm en de draaglast is maximaal 1500 kg (bij een gelijke verdeling van het gewicht). Het type trailer bepaalt hoeveel europallets er in een vrachtwagen passen. Daarom zetten we hieronder de beschikbare palletplaatsen van een huiftrailer, LZV, open trailer en combinatietrailer op een rij:

  • Huiftrailer: een huiftrailer is de meest voorkomende trailer in Nederland en Europa. Er zijn 33 europallet plaatsen in deze trailer. Hierbij moet je een maximale pallethoogte van 2.8 meter in acht nemen.

  • LZV: een LZV is een Langere en Zwaardere Voertuigcombinatie. Deze trailer heeft 51 europalletplaatsen.  

  • Open trailer: in een open trailer of oplegger worden vaak zwaardere goederen vervoerd, die met een kraan geladen moeten worden. Er kunnen 34 europallets vervoerd worden in een open trailer.

  • Combinatietrailer: heb je een combinatietrailer? Dan zijn er 38 europalletplaatsen beschikbaar. Uitgaande van een maximale pallethoogte tot 3 meter. Een combinatietrailer bestaat uit 2 delen, de motorwagen en een aanhanger. In beide delen passen een bepaalde hoeveelheid pallets. Het aantal pallets verschilt per deel, maar meestal kunnen er 38 europallets in. Een combinatietrailer wordt afgekort een combi genoemd. Als deze intern hoger is als 2.90 meter, dan wordt dit een grootvolume-combi, ook wel een Jumbo genoemd.

Hoeveel blokpallets in een trailer en vrachtwagen?

Een blokpallet is met een standaardafmeting van 120 x 100 cm groter dan een europallet. Wil je weten hoeveel van deze pallets in de trailer van een vrachtwagen kunnen? Ook dat is, uiteraard, afhankelijk van het type trailer.

  • Huiftrailer: in deze meest voorkomende trailer passen 26 blokpallets.

  • LZV: de trailer van de Langere en Zwaardere Voertuigcombinatie biedt plaats aan 38 blokpallets.

  • Open trailer: net als in een huiftrailer kunnen er in een open trailer-vrachtwagen 26 blokpallets. 

  • Combinatietrailer: de combinatietrailer heeft 30 blokpalletplaatsen beschikbaar.  

Palletplaatsen berekenen

In deze blog hebben we het steeds over palletplaatsen. Hoe worden deze plaatsen precies berekend? Hiervoor is het aantal m2 laadruimte van een vrachtwagen nodig. Hiermee kun je de laadmeter berekenen.

Wil je het aantal palletplaatsen van jouw trailer berekenen? Vermenigvuldig dan de lengte (in cm) en de breedte (in cm) van de laadruimte en deel dit vervolgens door 9600. Dus: (lengte x breedte): 9600 = aantal palletplaatsen.

BCF Products: voor een snel, veilig en efficiënt pallettransport

Uiteraard is het belangrijk om de beladingsgraad van een vrachtwagen te optimaliseren. Maar een snel, veilig en efficiënt transport staat of valt met de juiste hulpmiddelen.

BCF Products heeft een uitgebreid assortiment aan producten waarmee pallets eenvoudig en probleemloos vervoerd kunnen worden.

Zo hebben we een handige palletwagen in het assortiment. Hiermee kun je gemakkelijk pallets in een aanhanger, bestelauto of vrachtwagen stapelen. En met onze palletwikkelfolie zorg je ervoor dat goederen transportbestendig verpakt worden. Kijk voor meer handige hulpmiddelen in onze webshop

Meer weten?

Wil je meer weten over het vervoer van pallets of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem gerust contact met ons op. Onze medewerkers staan je graag te woord. 

Lees meer...

Hoe ver mag lading uitsteken?

Wie regelmatig goederen vervoert stuit weleens op het probleem van uitstekende lading. Niet elk object past immers in een (vracht)auto, bus of aanhanger. Uitstekende lading tijdens het transport is niet altijd te voorkomen. Toch is het belangrijk om je aan de geldende regels te houden. Hiermee voorkom je niet alleen een boete, maar ook gevaarlijke situaties in het verkeer. Hoe ver mag lading uitsteken? BCF Products zet alle regels voor je op een rij.

Deelbare lading en ondeelbare lading

Op de vraag ‘hoeveel cm mag lading uitsteken?’ is geen eenduidig antwoord te geven. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen deelbare lading en ondeelbare lading. Deelbare lading kan, zoals de naam al doet vermoeden, opgedeeld worden in kleinere stukken lading. Denk aan een meubelstuk dat je kunt demonteren. Bij ondeelbare lading, zoals een kano of een paal, kan dat niet. Omdat deelbare lading altijd opgedeeld moet worden, geldt er voor deze soort lading een strengere regelgeving.

Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een auto of aanhangwagen?

Deelbare lading mag nooit aan de voor- of zijkant van een personenauto of aanhangwagen uitsteken. Aan de achterzijde is dat wel toegestaan. Hiervoor geldt: maximaal 1 meter achter een personenauto (of bedrijfsauto’s tot 3.500 kg) of aanhanger. Het is niet nodig om de lading te markeren.

Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?

Ook voor vrachtwagens geldt dat er aan de voor- of zijkant geen deelbare lading mag uitsteken. Aan de achterkant van de vrachtauto mag deze lading niet meer dan 1 meter uitsteken en nooit meer dan 5 meter achter het hart van de achterste as. Is de afstand tussen de lading en het wegdek meer dan 55 cm? Dan mag de lading maximaal 60 cm achter de bumper uitsteken.

Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een auto of aanhanger?

Ondeelbare lading mag, in tegenstelling tot deelbare lading, wél aan de voor- en zijkant van een auto of aanhanger uitsteken. De regels voor ondeelbare lading zijn:

  • Maximaal 1 meter aan de voor- of achterzijde van een voertuig of aanhanger. De lading mag nooit meer dan de helft van de lengte van de aanhanger uitsteken.

  • Vervoer je ondeelbare lading op het dak? Dan mag deze niet meer dan 3.5 meter voor het stuurwiel uitsteken.

  • Maximaal 20 cm aan beide zijkanten. Let op: een aanhanger mag met uitstekende lading niet meer dan 3 meter breed zijn. 

  • Markering van deze uitstekende lading is niet verplicht.

Het gaat hierbij om regels voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3.500 kg.

Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?

Net als bij een personenauto of bedrijfsauto tot 3.500 kg mag ondeelbare lading bij een vrachtwagen aan de voor- en zijkant uitsteken. Aan de voorzijde mag de lading niet meer dan 4.30 meter voor het hart van de voorste as uitsteken. Een vrachtwagen met ondeelbare lading mag niet meer dan 3 meter breed zijn. Steekt de lading meer dan 10 cm buiten de zijkant uit, dan zijn markeringsborden en extra verlichting verplicht. Aan de achterzijde mag de lading maximaal de helft van de lengte van de vrachtwagen achter de achteras uitsteken. 

Markeringsbord voor uitstekende lading

In bovenstaande scenario’s wordt er nauwelijks gesproken over markeringsborden. Hoe zit dat precies? Wanneer heb je een markeringsbord nodig voor uitstekende lading?

Een markeringsbord is een vierkant bord met rood-witte, diagonale strepen. Het bord dient als waarschuwingsbord en moet de zichtbaarheid van uitstekende lading vergroten. Steekt de lading verder uit dan de grenswaarden van 1 meter (aan de voor- of achterkant) en 20 cm (aan beide zijkanten), dan is een markeringsbord verplicht. Het is belangrijk dat dit bord goed zichtbaar is.

Uitstekende lading? Voorkom een boete

De regels voor uitstekende lading in het verkeer zijn streng. En dat is niet zo gek. Er kunnen immers gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan, zoals ongevallen en schade aan andere voertuigen. De boetes voor het niet naleven van de regels voor uitstekende lading zijn daarom niet mals en kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Hierbij is een boete voor te ver uitstekende deelbare lading hoger dan een boete voor te ver uitstekende ondeelbare lading.

Uitstekende lading vastmaken

Ga je met uitstekende lading de weg op? Dan is waakzaamheid geboden. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers en zorg dat je lading goed vastzit. Uitstekende lading vastmaken kan met diverse hulpmiddelen, zoals spanbanden of aanhangernetten. Houd er rekening mee dat in sommige situaties een aanhangernet verplicht is.

Meer weten? Neem contact op

Wil je meer weten over de regels voor uitstekende lading of heb je andere vragen over het vervoer van lading? Neem gerust contact met ons op of neem een kijkje op onze blog.

Lees meer...

Is een aanhangernet verplicht?

In onze blog Lading vastzetten vertelden we dat het verplicht is om je lading vast te zetten. Ook wanneer je goederen vervoert in een aanhanger gelden er wettelijke regels. Een net is één van de hulpmiddelen waarmee je lading in een aanhangwagen goed kunt zekeren. Toch is een aanhangernet niet in elke situatie verplicht. We kunnen ons voorstellen dat de regels rondom aanhangernetten voor verwarring zorgen. Daarom geven we in deze blog antwoord op een aantal veelgestelde vragen.

Is een net verplicht op een aanhanger?

Een aanhangwagen net is niet altijd verplicht. Wel is het sinds 2007 verplicht om de objecten die je vervoert vast te zetten, zodat ze veilig op de plaats van bestemming aankomen. Welke hulpmiddelen je daarvoor gebruikt, maakt niet uit. In veel gevallen kun je lading prima vastzetten met spanbanden, zonder dat de lading verschuift of van de aanhanger valt of waait. Het is dan niet nodig om een extra net te gebruiken. Ook op een lege aanhanger is het niet verplicht om een net te spannen.

Wanneer is een net wel verplicht op een aanhanger?

Lukt het niet om je lading vast te zetten met spanbanden of andere hulpmiddelen? Dan is een aanhangernet verplicht. Dit is het geval met losse lading die gemakkelijk van de aanhangwagen kan vallen of waaien. Voorbeelden van losse lading zijn:

  • Brandhout

  • Grind

  • Tuinafval

  • Lege dozen of papier

  • Brokken puin

De bovengenoemde ladingen zijn voorbeelden. Ook bij andere goederen waarbij spanbanden of andere hulpmiddelen niet voldoende zijn om te voorkomen dat ze van de aanhanger vallen of waaien, is een net verplicht.

Hoe hoog is de boete voor een aanhanger zonder net?

De regels rondom aanhangernetten zijn wettelijk vastgelegd in het voertuigreglement. Dit betekent dat je een boete riskeert wanneer je lading niet borgt of vastzet met een aanhangernet, terwijl dit wel zou moeten. De boetes voor het negeren van de regels kunnen oplopen tot wel € 370,-. Dit komt omdat de gevolgen van niet goed vastgezette lading groot zijn. Denk aan het veroorzaken van verkeershinder of verkeersongevallen. 

Wat zijn de voordelen van een aanhangernet?

Een aanhangernet is een slimme manier om te voorkomen dat je lading van de aanhanger valt of waait. Zelfs in situaties waarin een aanhangernet niet verplicht is biedt het gebruik ervan voordelen. We zetten enkele voordelen voor je op een rijtje:

  • Gebruiksvriendelijk: een aanhangernet gooi je gemakkelijk over je aanhangwagen en hoef je alleen te bevestigen met elastische koorden

  • Flexibel: met een aanhangwagen net kun je ook uitstekende delen veilig borgen

  • Lange levensduur: een aanhangernet is vaak vervaardigd uit stevig materiaal (geweven polypropylene), waardoor het jaren mee gaat.

Hoe kies je het juiste aanhangernet?

Er zijn verschillende soorten aanhangernetten. Hoe weet je nu welk net voor welke aanhanger geschikt is?

Allereerst speelt de maat van je aanhangwagen een grote rol. Het is raadzaam om een net te kiezen dat rondom ongeveer 25 cm groter is dan de bakmaat van je aanhangwagen. Op deze manier heb je voldoende overlap en kun je ook bij uitstekende lading het aanhangernet goed bevestigen.

Daarnaast bepaalt de soort lading welk net je het beste kunt gebruiken. Vervoer je vooral grof materiaal of grote spullen, dan is een grofmazig net ideaal. Een grofmazig net is erg flexibel en is daardoor makkelijk over onregelmatige lading heen te trekken. Bestaat je lading uit zand of ander fijn materiaal, dan biedt een fijnmazig net uitkomst. Dit net laat wind door, maar voorkomt dat zand of ander fijn materiaal wegwaait. Een fijnmazig net is door de fijne weefstructuur wat stugger dan een grofmazig net. Maar door het elastiek aan de randen, kun je een fijnmazig net ook flexibel gebruiken.

Hoe maak je een aanhangernet vast?

Het bevestigen van een aanhangernet aan een aanhangwagen is niet heel moeilijk. Het enige dat je hoeft te doen is het net over de lading gooien en het strak en stevig aan de aanhanger vastmaken. De meeste netten zijn voorzien van elastische koorden om het net strak aan te trekken en te bevestigen. 

Hoe kun je je lading het beste vastzetten?

Er zijn meerdere manieren om je lading stevig te zekeren. Zo kun je een lading vastzetten door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren). Wil je meer weten over deze manieren van zekeren? In onze blog Lading vastzetten gaan we dieper in op deze methodes en lees je alles over het vastzetten van lading in bestelwagens, vrachtwagens en aanhangers.

Meer weten?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het vastzetten van je lading of wil je weten welk aanhangernet geschikt is voor jouw aanhangwagen? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag.

Lees meer...

Lading vastzetten: de complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger

Bijna iedereen vervoert weleens goederen over de weg. En of het nu je dagelijkse werk is of je vervoert af en toe een meubelstuk, het is belangrijk dat je lading goed is gezekerd. Maar hoe kun je de lading het beste zekeren?

BCF Products legt in deze blog uit hoe je je lading moet vastzetten. We geven je een complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger. Zo weet je zeker dat je goederen veilig en zonder schade op hun eindbestemming aankomen.

Waarom lading vastzetten?

Het vastzetten van lading is uitermate belangrijk voor een veilig goederenvervoer. Niet goed gezekerde lading kan niet alleen schade aan goederen veroorzaken, maar ook verkeershinder of zelfs ongelukken tot gevolg hebben. Daarom geldt er voor het zekeren van lading een strenge wetgeving.

Of je nu lading wilt vastzetten in een vrachtwagen, bestelwagen, bus of aanhanger, door het op de juiste manier te doen zorg je ervoor dat lading niet gaat schuiven. Daarnaast voorkom je een boete voor het niet vastzetten van je lading. Deze boete ligt gemiddeld tussen de € 125,- en € 390,-. Wanneer de lading van het voertuig afvalt, kan de boete zelfs oplopen tot € 2200,-.

Waarom kan lading bewegen?

Lading die niet goed is vastgezet, kan bewegen. En dat is niet zo gek: tijdens transport worden goederen aan verschillende invloeden blootgesteld. De auto of vrachtwagen trekt op, remt en neemt bochten. De massa (jouw lading) wil altijd zijn oorspronkelijke richting behouden. Bij het optrekken oefent de lading daarom tegenkracht uit op de nieuwe beweegrichting, bij het remmen drukt de lading tegen de voorkant van het onderstel en tijdens bochten trekt de lading naar de richting die de auto of vrachtwagen oorspronkelijk reed. Zelfs lading met een groot gewicht kan tijdens het transport in beweging komen.  

Manieren om lading vast te zetten

Er zijn twee manieren om lading stevig vast te zetten: door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren).

Krachtsluitende ladingzekering

Bij krachtsluitende ladingzekering zet je je lading vast door kracht uit te oefenen op de laadvloer. Met andere woorden: je drukt de lading op de vloer. Dit kan met een sjormiddel, zoals een spanband. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt op deze manier vergroot, waardoor de lading op zijn plek blijft.

Vormsluitende ladingzekering

Zet je je lading vast door middel van vormsluiting, dan sluit je de lading als het ware op. Dit kan door de lading strak tegen een verticale wand of tegen een ander stuk lading vast te zetten. Hierdoor kan de lading geen eigen leven gaan leiden. Dit vastzetten kun je doen met bijvoorbeeld spanbanden. Bij deze methode wordt dus geen gebruik gemaakt van kracht, maar van volume.

Tip: Wil je de lading vastzetten met spanbanden? Lees dan ook onze blog ‘Hoe werkt een spanband?

Hulpmiddelen om je lading te zekeren

Er zijn diverse hulpmiddelen waarmee jij je lading stevig en veilig kunt zekeren:

  • Spanbanden gebruik je tijdens het vastzetten van je lading. Vooral bij het neersjorren van lading zijn ze onmisbaar.

  • Met sjorbanden, ook wel bagagegordels of gespbanden genoemd, zet je lichtgewicht producten eenvoudig vast.

  • Rails heb je nodig om je lading te zekeren en stangen kunnen gebruikt worden als vormsluitende ladingzekering.

  • Antislipmatten zorgen ervoor dat de lading en het transportmiddel een eenheid vormen, waardoor de lading niet verschuift.

  • Sjor- of spankettingen zijn uitermate geschikt voor het direct sjorren van ladingen.

  • Met wikkelfolie en/of tape kun je jouw producten sealen zodat ze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.

  • Voor de bescherming van lading in aanhangwagens kun je gebruik maken van diverse netten en zeilen.

  • Om het risico op schade aan goederen te verkleinen, kun je je lading inpakken in bakken.

Tips voor het zekeren van je lading

Tot slot geven we je enkele tips voor het zekeren van je lading:

  1. Zorg voor een geschikt voertuig; ook de trailer/aanhangwagen moet geschikt zijn voor het juiste doel.

  2. Gebruik altijd goedgekeurde hulpmiddelen zoals kettingen, spanbanden en kabels. Bij BCF-Products zijn alle producten gecertificeerd. Spanbanden en kettingen zijn volgens de daarvoor geldende EN- richtlijnen geproduceerd.

  3. Gebruik minimaal 2 spanbanden.

  4. Zorg (vooral bij krachtsluitende ladingzekering) voor een schone, stofvrije laadvloer. Wanneer de vloer namelijk vies is, kan dit nadelig zijn voor de wrijvingskracht.

  5. Gebruik antislipmatten of antislippapier. Deze kunnen de wrijvingskracht verhogen.

  6. Zet de lading tegen het kopschot en maak gebruik van verticale wanden om je lading te zekeren.

  7. Maak gebruik van markeringsborden wanneer de lading buiten het voertuig steekt.

Meer weten? Neem contact op

Heb je na het lezen van onze tips nog vragen of wil je meer informatie over ladingzekering? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag veilig op weg.

Lees meer...

Hoe werkt een spanband en welke soorten spanbanden zijn er?

Als je een lading vervoert, wil je natuurlijk dat deze veilig arriveert op de eindbestemming. Spanbanden helpen je daarbij. Ze worden het meest gebruikt voor het vastzetten en zekeren van ladingen op vrachtwagens, opleggers en aanhangers.

Een spanband vastzetten is eenvoudig, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Dus hoe werkt een spanband eigenlijk? We leggen je graag uit welke soorten spanbanden er zijn en hoe je ze veilig gebruikt.

Soorten spanbanden

Spanbanden zijn onmisbaar bij het veilig verankeren van producten. Bij ladingen van vracht- en bestelwagens, maar ook voor buitenopslag, bouwplaatsen, het vastzetten van tenten, marktkramen, pagodetenten, luifels, reclameborden en decordelen. Wil je je fietsen aan je fietsendrager bevestigen? Of je dakkoffer extra verstevigen? Ook dan zijn spanbanden je beste vriend.

Voor elke gelegenheid is een geschikte spanband te vinden. We nemen je even mee langs diverse soorten en geven antwoord op je vraag: hoe werkt een spanband?

  • Sjorbanden

Sjorbanden, in de volksmond ook wel gespbanden genoemd, zijn voornamelijk geschikt om lichte producten veilig vast te zetten tijdens transport. Het gaat hierbij niet om zware materialen die stevig vastgeketend moeten worden, maar vooral om spullen die nét wat extra versteviging nodig hebben. Denk aan het verzekeren van materiaal in bestelwagens of het bevestigen van een tent. Ook zijn gespbanden perfect om dakkoffers of fietsendragers mee te verstevigen.

Neem je spullen mee op het imperiaal op je auto? Dan heb je vaak genoeg aan sjorbanden. Voor het zwaardere werk kun je beter op zoek gaan naar stevigere banden.

  • Standaard spanbanden

Spanbanden, een begrip dat vaak gebruikt wordt voor meerdere spullen. Maar wat is het nou precies? De sjorband van hierboven wordt door vele een spanband genoemd, omdat de spanband uit veel verschillende soorten en maten bestaat. Zoals wij het zien, zijn er eigenlijk maar twee soorten spanbanden.

  1. De eindeloze spanband

Deze spanband lijkt het meest op een sjorband. Het grote verschil met een sjorband en een eindeloze spanband is dat de spanband een ratel heeft in plaats van een klemgesp. De band bestaat dus uit een ratel en een stuk band, zowel de ratel als de lengte van het band zijn naar keuze.

  1. De spanband set (2-delige spanband)

De spanband set bestaat uit twee delen, het rateldeel en het bandgedeelte. Spanbanden zijn er net zoals de sjorband in veel verschillende soorten en maten. Het rateldeel is het kortste gedeelte van de set en bestaat uit een ratel, stuk band en haak. Het langere bandgedeelte bestaat uit de resterende meters band en nogmaals een haak.

Best logisch toch? Afhankelijk van waar je de spanband voor gaat gebruiken is de juiste breedte van groot belang. Van het vervoeren van vracht in grote vrachtwagens tot het vastzetten van iets kleins bij je thuis, spanbanden kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt. Om jou op weg te helpen naar de juiste spanband, zijn er een aantal filters waar je op kan zoeken binnen de meest voorkomende breedtes:

  1. 25 millimeter

  2. 35 millimeter

  3. 50 millimeter

  4. 75 millimeter

  5. 100 millimeter

 Hoe gebruik je de spanband? Dat lees je hieronder bij het kopje ‘Hoe werkt een spanband met ratel?

  • Spanbanden voor autotransport

Vervoer je voertuigen op autoambulances of autotransportvoertuigen? Dan heb je spanbanden voor autotransport nodig: een goede, veilige spanbandset die het voertuig op z’n plek houdt. Een spanbandset is een tweedelige spanband die bestaat uit een korte en een lange band. Aan de korte band zit aan het ene uiteinde de ratel en aan de andere kant een haak of eindfitting. Die haak of eindfitting zit ook aan één uiteinde van de lange band.

Met de haken of eindfittingen veranker je het voertuig. Vervolgens haal je de lange band door de ratel en span je deze tot op de juiste spanning. Ook zijn er spanbanden met griphoes voor over de autobanden heen, of spanbanden met speciale draaihaken. Met deze laatste soort zet je de spanband vast in gaten van het oppervlak waarop het voertuig staat. Zo weet je zeker dat ie niet wegrolt.

  • Zelfoprollende spanbanden

Wil je het jezelf extra gemakkelijk maken? Kijk dan eens naar zelfoprollende spanbanden. Deze rollen zichzelf namelijk op! Ideaal voor als je korte spanbanden nodig hebt die snel in gebruik zijn. Bijvoorbeeld in een bestelbus, kleine bakwagen of aanhangwagens. Deze spanbanden hebben S- of P-haken, zodat je precies de haak kunt kiezen die je nodig hebt. 

Hoe werkt een spanband met ratel?

Zodra je de juiste spanband hebt gekozen, is het tijd om ‘m te gebruiken. Maar hoe gebruik je een spanband eigenlijk? Ga je een spanband gebruiken, dan zijn er een aantal zaken belangrijk. Zeker als je er eentje met ratel hebt. Veel mensen hebben namelijk moeite met het spannen en ontspannen van spanbandenratels. We zetten ze even op een rijtje. Hoewel spanriemen van elkaar kunnen verschillen, is deze spanbandengebruiksaanwijzing vrij universeel: doe er je voordeel mee.

Een noot vooraf: zorg altijd voor een veilige werkwijze. Dubbelchecken is bij een spanband vastzetten absoluut geen onnodige luxe. Je wilt tenslotte dat al je producten en materialen heelhuids aankomen op plek van bestemming. Ook is het belangrijk dat je de ruimte hebt, als je een spanband bevestigt. Zo voorkom je dat je andere mensen raakt met het vastzetten van je lading.

We leggen je aan de hand van de afbeelding uit hoe je een spanband spant en ontspant.

Spannen

  1. Ga je een spanband vastmaken? Beweeg dan handvat B zodat sleuf C schuin van boven naar beneden staat.

  2. Laat handvat B vervolgens ongeveer haaks op de spanrichting van de band staan.

  3. Steek spanband D van bovenaf door gleuf C.

  4. Trek de band zover mogelijk door totdat de band strak zit.

  5. Gelukt? Dan kun je de band nu op de juiste spanning zetten met handvat B.

Ontspannen

  1. Ga je de spanband losmaken? Pak dan handvat B vast met je duim, zodat je met je andere vingers handvat A kunt aantrekken.

  2. Als het goed is, schiet de grootste spanning er al af. Hou handvat A aangetrokken en klap nu handvat B helemaal omhoog.

  3. Terwijl je dit doet, kun je het gehele rateldeel al naar je toetrekken. Houd wel handvat B helemaal omhoog! Zo hou je namelijk de ratelende vertanding buiten werking en ontspan je de boel veel soepeler.

  4. Heb je de ratel helemaal aangetrokken? Dan staat sleuf C waarschijnlijk in een rechte lijn met de band. Nu kun je het overtollige bandmateriaal eenvoudig uittrekken.

Staat er veel spanning op de spanband? Dan kan het zijn dat handvat A moeilijk in beweging komt. Het kan dan helpen om handvat B richting de last te duwen en tegelijkertijd handvat A aan te trekken.

Hoe werkt een spanband met euroclickfitting?

Sommige spanbanden hebben een extra fitting waarmee je materialen en lading bevestigt aan rails in de voertuigoplegger. Die wordt ook wel euroclickfitting of sleufgatfitting in rail genoemd. Wel zo fijn als je ook die goed en veilig weet te spannen en ontspannen.

Bevestigen

  1. Trek met je duim het veiligheidspalletje naar achter.

  2. Klik eerst de onderste sleuf schuin in de rail en kantel de fitting in rechte stand.

  3. Laat de veiligheidspal los en de fitting zit vast!

Losmaken

  1. Trek de veiligheidspal naar achteren met je duim.

  2. Trek de fitting naar beneden en houd ‘m schuin.

  3. Je kunt nu de fitting lostrekken uit de rail.

Onderhoudstips voor je spanbanden

Je hebt spanbanden natuurlijk niet continu nodig. Niks zo vervelend als ze van de plank halen om er dan achter te komen dat er iets stuk is. Daarom een paar onderhoudstips. Voor alle spanbanden geldt:

  • Bewaar ze altijd op een droge plek.

  • Gooi de ratel nooit in het zand: als er zandkorrels bij het draaimechaniek komen, slijt de band snel.

  • Controleer regelmatig of de spanband is beschadigd of gerafeld om er zeker van te zijn dat je veilig op weg gaat. Vaak zie je dit aan de blauwe labels op de band. Zorg dat deze heel en leesbaar blijven.

Hulp nodig? Neem contact met ons op

Kun je hulp gebruiken bij het kiezen van een spanband? Of wil je meer informatie over hoe spanbanden werken en hoe je ze het beste kunt gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. We adviseren je graag en helpen je verder, zodat jij veilig op weg kunt!

Lees meer...