Sterk in maatwerk
Persoonlijk advies
Bewezen kwaliteit
Scherp geprijsd
Gratis verzending > € 150 ex BTW

Nieuws

Hoe ver mag lading uitsteken?

Wie regelmatig goederen vervoert stuit weleens op het probleem van uitstekende lading. Niet elk object past immers in een (vracht)auto, bus of aanhanger. Uitstekende lading tijdens het transport is niet altijd te voorkomen. Toch is het belangrijk om je aan de geldende regels te houden. Hiermee voorkom je niet alleen een boete, maar ook gevaarlijke situaties in het verkeer. Hoe ver mag lading uitsteken? BCF Products zet alle regels voor je op een rij.

Deelbare lading en ondeelbare lading

Op de vraag ‘hoeveel cm mag lading uitsteken?’ is geen eenduidig antwoord te geven. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen deelbare lading en ondeelbare lading. Deelbare lading kan, zoals de naam al doet vermoeden, opgedeeld worden in kleinere stukken lading. Denk aan een meubelstuk dat je kunt demonteren. Bij ondeelbare lading, zoals een kano of een paal, kan dat niet. Omdat deelbare lading altijd opgedeeld moet worden, geldt er voor deze soort lading een strengere regelgeving.

Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een auto of aanhangwagen?

Deelbare lading mag nooit aan de voor- of zijkant van een personenauto of aanhangwagen uitsteken. Aan de achterzijde is dat wel toegestaan. Hiervoor geldt: maximaal 1 meter achter een personenauto (of bedrijfsauto’s tot 3.500 kg) of aanhanger. Het is niet nodig om de lading te markeren.

Hoe ver mag deelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?

Ook voor vrachtwagens geldt dat er aan de voor- of zijkant geen deelbare lading mag uitsteken. Aan de achterkant van de vrachtauto mag deze lading niet meer dan 1 meter uitsteken en nooit meer dan 5 meter achter het hart van de achterste as. Is de afstand tussen de lading en het wegdek meer dan 55 cm? Dan mag de lading maximaal 60 cm achter de bumper uitsteken.

Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een auto of aanhanger?

Ondeelbare lading mag, in tegenstelling tot deelbare lading, wél aan de voor- en zijkant van een auto of aanhanger uitsteken. De regels voor ondeelbare lading zijn:

  • Maximaal 1 meter aan de voor- of achterzijde van een voertuig of aanhanger. De lading mag nooit meer dan de helft van de lengte van de aanhanger uitsteken.

  • Vervoer je ondeelbare lading op het dak? Dan mag deze niet meer dan 3.5 meter voor het stuurwiel uitsteken.

  • Maximaal 20 cm aan beide zijkanten. Let op: een aanhanger mag met uitstekende lading niet meer dan 3 meter breed zijn. 

  • Markering van deze uitstekende lading is niet verplicht.

Het gaat hierbij om regels voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3.500 kg.

Hoe ver mag ondeelbare lading uitsteken bij een vrachtwagen?

Net als bij een personenauto of bedrijfsauto tot 3.500 kg mag ondeelbare lading bij een vrachtwagen aan de voor- en zijkant uitsteken. Aan de voorzijde mag de lading niet meer dan 4.30 meter voor het hart van de voorste as uitsteken. Een vrachtwagen met ondeelbare lading mag niet meer dan 3 meter breed zijn. Steekt de lading meer dan 10 cm buiten de zijkant uit, dan zijn markeringsborden en extra verlichting verplicht. Aan de achterzijde mag de lading maximaal de helft van de lengte van de vrachtwagen achter de achteras uitsteken. 

Markeringsbord voor uitstekende lading

In bovenstaande scenario’s wordt er nauwelijks gesproken over markeringsborden. Hoe zit dat precies? Wanneer heb je een markeringsbord nodig voor uitstekende lading?

Een markeringsbord is een vierkant bord met rood-witte, diagonale strepen. Het bord dient als waarschuwingsbord en moet de zichtbaarheid van uitstekende lading vergroten. Steekt de lading verder uit dan de grenswaarden van 1 meter (aan de voor- of achterkant) en 20 cm (aan beide zijkanten), dan is een markeringsbord verplicht. Het is belangrijk dat dit bord goed zichtbaar is.

Uitstekende lading? Voorkom een boete

De regels voor uitstekende lading in het verkeer zijn streng. En dat is niet zo gek. Er kunnen immers gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan, zoals ongevallen en schade aan andere voertuigen. De boetes voor het niet naleven van de regels voor uitstekende lading zijn daarom niet mals en kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Hierbij is een boete voor te ver uitstekende deelbare lading hoger dan een boete voor te ver uitstekende ondeelbare lading.

Uitstekende lading vastmaken

Ga je met uitstekende lading de weg op? Dan is waakzaamheid geboden. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers en zorg dat je lading goed vastzit. Uitstekende lading vastmaken kan met diverse hulpmiddelen, zoals spanbanden of aanhangernetten. Houd er rekening mee dat in sommige situaties een aanhangernet verplicht is.

Meer weten? Neem contact op

Wil je meer weten over de regels voor uitstekende lading of heb je andere vragen over het vervoer van lading? Neem gerust contact met ons op of neem een kijkje op onze blog.

Lees meer...

Is een aanhangernet verplicht?

In onze blog Lading vastzetten vertelden we dat het verplicht is om je lading vast te zetten. Ook wanneer je goederen vervoert in een aanhanger gelden er wettelijke regels. Een net is één van de hulpmiddelen waarmee je lading in een aanhangwagen goed kunt zekeren. Toch is een aanhangernet niet in elke situatie verplicht. We kunnen ons voorstellen dat de regels rondom aanhangernetten voor verwarring zorgen. Daarom geven we in deze blog antwoord op een aantal veelgestelde vragen.

Is een net verplicht op een aanhanger?

Een aanhangwagen net is niet altijd verplicht. Wel is het sinds 2007 verplicht om de objecten die je vervoert vast te zetten, zodat ze veilig op de plaats van bestemming aankomen. Welke hulpmiddelen je daarvoor gebruikt, maakt niet uit. In veel gevallen kun je lading prima vastzetten met spanbanden, zonder dat de lading verschuift of van de aanhanger valt of waait. Het is dan niet nodig om een extra net te gebruiken. Ook op een lege aanhanger is het niet verplicht om een net te spannen.

Wanneer is een net wel verplicht op een aanhanger?

Lukt het niet om je lading vast te zetten met spanbanden of andere hulpmiddelen? Dan is een aanhangernet verplicht. Dit is het geval met losse lading die gemakkelijk van de aanhangwagen kan vallen of waaien. Voorbeelden van losse lading zijn:

  • Brandhout

  • Grind

  • Tuinafval

  • Lege dozen of papier

  • Brokken puin

De bovengenoemde ladingen zijn voorbeelden. Ook bij andere goederen waarbij spanbanden of andere hulpmiddelen niet voldoende zijn om te voorkomen dat ze van de aanhanger vallen of waaien, is een net verplicht.

Hoe hoog is de boete voor een aanhanger zonder net?

De regels rondom aanhangernetten zijn wettelijk vastgelegd in het voertuigreglement. Dit betekent dat je een boete riskeert wanneer je lading niet borgt of vastzet met een aanhangernet, terwijl dit wel zou moeten. De boetes voor het negeren van de regels kunnen oplopen tot wel € 370,-. Dit komt omdat de gevolgen van niet goed vastgezette lading groot zijn. Denk aan het veroorzaken van verkeershinder of verkeersongevallen. 

Wat zijn de voordelen van een aanhangernet?

Een aanhangernet is een slimme manier om te voorkomen dat je lading van de aanhanger valt of waait. Zelfs in situaties waarin een aanhangernet niet verplicht is biedt het gebruik ervan voordelen. We zetten enkele voordelen voor je op een rijtje:

  • Gebruiksvriendelijk: een aanhangernet gooi je gemakkelijk over je aanhangwagen en hoef je alleen te bevestigen met elastische koorden

  • Flexibel: met een aanhangwagen net kun je ook uitstekende delen veilig borgen

  • Lange levensduur: een aanhangernet is vaak vervaardigd uit stevig materiaal (geweven polypropylene), waardoor het jaren mee gaat.

Hoe kies je het juiste aanhangernet?

Er zijn verschillende soorten aanhangernetten. Hoe weet je nu welk net voor welke aanhanger geschikt is?

Allereerst speelt de maat van je aanhangwagen een grote rol. Het is raadzaam om een net te kiezen dat rondom ongeveer 25 cm groter is dan de bakmaat van je aanhangwagen. Op deze manier heb je voldoende overlap en kun je ook bij uitstekende lading het aanhangernet goed bevestigen.

Daarnaast bepaalt de soort lading welk net je het beste kunt gebruiken. Vervoer je vooral grof materiaal of grote spullen, dan is een grofmazig net ideaal. Een grofmazig net is erg flexibel en is daardoor makkelijk over onregelmatige lading heen te trekken. Bestaat je lading uit zand of ander fijn materiaal, dan biedt een fijnmazig net uitkomst. Dit net laat wind door, maar voorkomt dat zand of ander fijn materiaal wegwaait. Een fijnmazig net is door de fijne weefstructuur wat stugger dan een grofmazig net. Maar door het elastiek aan de randen, kun je een fijnmazig net ook flexibel gebruiken.

Hoe maak je een aanhangernet vast?

Het bevestigen van een aanhangernet aan een aanhangwagen is niet heel moeilijk. Het enige dat je hoeft te doen is het net over de lading gooien en het strak en stevig aan de aanhanger vastmaken. De meeste netten zijn voorzien van elastische koorden om het net strak aan te trekken en te bevestigen. 

Hoe kun je je lading het beste vastzetten?

Er zijn meerdere manieren om je lading stevig te zekeren. Zo kun je een lading vastzetten door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren). Wil je meer weten over deze manieren van zekeren? In onze blog Lading vastzetten gaan we dieper in op deze methodes en lees je alles over het vastzetten van lading in bestelwagens, vrachtwagens en aanhangers.

Meer weten?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over het vastzetten van je lading of wil je weten welk aanhangernet geschikt is voor jouw aanhangwagen? Neem gerust contact met ons op. We adviseren je graag.

Lees meer...

Lading vastzetten: de complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger

Bijna iedereen vervoert weleens goederen over de weg. En of het nu je dagelijkse werk is of je vervoert af en toe een meubelstuk, het is belangrijk dat je lading goed is gezekerd. Maar hoe kun je de lading het beste zekeren?

BCF Products legt in deze blog uit hoe je je lading moet vastzetten. We geven je een complete handleiding voor je bestelwagen, vrachtwagen en aanhanger. Zo weet je zeker dat je goederen veilig en zonder schade op hun eindbestemming aankomen.

Waarom lading vastzetten?

Het vastzetten van lading is uitermate belangrijk voor een veilig goederenvervoer. Niet goed gezekerde lading kan niet alleen schade aan goederen veroorzaken, maar ook verkeershinder of zelfs ongelukken tot gevolg hebben. Daarom geldt er voor het zekeren van lading een strenge wetgeving.

Of je nu lading wilt vastzetten in een vrachtwagen, bestelwagen, bus of aanhanger, door het op de juiste manier te doen zorg je ervoor dat lading niet gaat schuiven. Daarnaast voorkom je een boete voor het niet vastzetten van je lading. Deze boete ligt gemiddeld tussen de € 125,- en € 390,-. Wanneer de lading van het voertuig afvalt, kan de boete zelfs oplopen tot € 2200,-.

Waarom kan lading bewegen?

Lading die niet goed is vastgezet, kan bewegen. En dat is niet zo gek: tijdens transport worden goederen aan verschillende invloeden blootgesteld. De auto of vrachtwagen trekt op, remt en neemt bochten. De massa (jouw lading) wil altijd zijn oorspronkelijke richting behouden. Bij het optrekken oefent de lading daarom tegenkracht uit op de nieuwe beweegrichting, bij het remmen drukt de lading tegen de voorkant van het onderstel en tijdens bochten trekt de lading naar de richting die de auto of vrachtwagen oorspronkelijk reed. Zelfs lading met een groot gewicht kan tijdens het transport in beweging komen.  

Manieren om lading vast te zetten

Er zijn twee manieren om lading stevig vast te zetten: door middel van krachtsluiting (neersjorren) en door middel van vormsluiting (direct sjorren).

Krachtsluitende ladingzekering

Bij krachtsluitende ladingzekering zet je je lading vast door kracht uit te oefenen op de laadvloer. Met andere woorden: je drukt de lading op de vloer. Dit kan met een sjormiddel, zoals een spanband. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt op deze manier vergroot, waardoor de lading op zijn plek blijft.

Vormsluitende ladingzekering

Zet je je lading vast door middel van vormsluiting, dan sluit je de lading als het ware op. Dit kan door de lading strak tegen een verticale wand of tegen een ander stuk lading vast te zetten. Hierdoor kan de lading geen eigen leven gaan leiden. Dit vastzetten kun je doen met bijvoorbeeld spanbanden. Bij deze methode wordt dus geen gebruik gemaakt van kracht, maar van volume.

Tip: Wil je de lading vastzetten met spanbanden? Lees dan ook onze blog ‘Hoe werkt een spanband?

Hulpmiddelen om je lading te zekeren

Er zijn diverse hulpmiddelen waarmee jij je lading stevig en veilig kunt zekeren:

  • Spanbanden gebruik je tijdens het vastzetten van je lading. Vooral bij het neersjorren van lading zijn ze onmisbaar.

  • Met sjorbanden, ook wel bagagegordels of gespbanden genoemd, zet je lichtgewicht producten eenvoudig vast.

  • Rails heb je nodig om je lading te zekeren en stangen kunnen gebruikt worden als vormsluitende ladingzekering.

  • Antislipmatten en antislippapier zorgen ervoor dat de lading en het transportmiddel een eenheid vormen, waardoor de lading niet verschuift.

  • Sjor- of spankettingen zijn uitermate geschikt voor het direct sjorren van ladingen.

  • Met wikkelfolie en/of tape kun je jouw producten sealen zodat ze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.

  • Voor de bescherming van lading in aanhangwagens kun je gebruik maken van diverse netten en zeilen.

  • Om het risico op schade aan goederen te verkleinen, kun je je lading inpakken in bakken.

Tips voor het zekeren van je lading

Tot slot geven we je enkele tips voor het zekeren van je lading:

  1. Zorg voor een geschikt voertuig; ook de trailer/aanhangwagen moet geschikt zijn voor het juiste doel.

  2. Gebruik altijd goedgekeurde hulpmiddelen zoals kettingen, spanbanden en kabels. Bij BCF-Products zijn alle producten gecertificeerd. Spanbanden en kettingen zijn volgens de daarvoor geldende EN- richtlijnen geproduceerd.

  3. Gebruik minimaal 2 spanbanden.

  4. Zorg (vooral bij krachtsluitende ladingzekering) voor een schone, stofvrije laadvloer. Wanneer de vloer namelijk vies is, kan dit nadelig zijn voor de wrijvingskracht.

  5. Gebruik antislipmatten of antislippapier. Deze kunnen de wrijvingskracht verhogen.

  6. Zet de lading tegen het kopschot en maak gebruik van verticale wanden om je lading te zekeren.

  7. Maak gebruik van markeringsborden wanneer de lading buiten het voertuig steekt.

Meer weten? Neem contact op

Heb je na het lezen van onze tips nog vragen of wil je meer informatie over ladingzekering? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag veilig op weg.

Lees meer...

Hoe werkt een spanband en welke soorten spanbanden zijn er?

Als je een lading vervoert, wil je natuurlijk dat deze veilig arriveert op de eindbestemming. Spanbanden helpen je daarbij. Ze worden het meest gebruikt voor het vastzetten en zekeren van ladingen op vrachtwagens, opleggers en aanhangers.

Een spanband vastzetten is eenvoudig, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Dus hoe werkt een spanband eigenlijk? We leggen je graag uit welke soorten spanbanden er zijn en hoe je ze veilig gebruikt.

Soorten spanbanden

Spanbanden zijn onmisbaar bij het veilig verankeren van producten. Bij ladingen van vracht- en bestelwagens, maar ook voor buitenopslag, bouwplaatsen, het vastzetten van tenten, marktkramen, pagodetenten, luifels, reclameborden en decordelen. Wil je je fietsen aan je fietsendrager bevestigen? Of je dakkoffer extra verstevigen? Ook dan zijn spanbanden je beste vriend.

Voor elke gelegenheid is een geschikte spanband te vinden. We nemen je even mee langs diverse soorten en geven antwoord op je vraag: hoe werkt een spanband?

  • Sjorbanden

Sjorbanden, in de volksmond ook wel gespbanden genoemd, zijn voornamelijk geschikt om lichte producten veilig vast te zetten tijdens transport. Het gaat hierbij niet om zware materialen die stevig vastgeketend moeten worden, maar vooral om spullen die nét wat extra versteviging nodig hebben. Denk aan het verzekeren van materiaal in bestelwagens of het bevestigen van een tent. Ook zijn gespbanden perfect om dakkoffers of fietsendragers mee te verstevigen.

Neem je spullen mee op het imperiaal op je auto? Dan heb je vaak genoeg aan sjorbanden. Voor het zwaardere werk kun je beter op zoek gaan naar stevigere banden.

  • Standaard spanbanden

Spanbanden, een begrip dat vaak gebruikt wordt voor meerdere spullen. Maar wat is het nou precies? De sjorband van hierboven wordt door vele een spanband genoemd, omdat de spanband uit veel verschillende soorten en maten bestaat. Zoals wij het zien, zijn er eigenlijk maar twee soorten spanbanden.

  1. De eindeloze spanband

Deze spanband lijkt het meest op een sjorband. Het grote verschil met een sjorband en een eindeloze spanband is dat de spanband een ratel heeft in plaats van een klemgesp. De band bestaat dus uit een ratel en een stuk band, zowel de ratel als de lengte van het band zijn naar keuze.

  1. De spanband set (2-delige spanband)

De spanband set bestaat uit twee delen, het rateldeel en het bandgedeelte. Spanbanden zijn er net zoals de sjorband in veel verschillende soorten en maten. Het rateldeel is het kortste gedeelte van de set en bestaat uit een ratel, stuk band en haak. Het langere bandgedeelte bestaat uit de resterende meters band en nogmaals een haak.

Best logisch toch? Afhankelijk van waar je de spanband voor gaat gebruiken is de juiste breedte van groot belang. Van het vervoeren van vracht in grote vrachtwagens tot het vastzetten van iets kleins bij je thuis, spanbanden kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt. Om jou op weg te helpen naar de juiste spanband, zijn er een aantal filters waar je op kan zoeken binnen de meest voorkomende breedtes:

  1. 25 millimeter

  2. 35 millimeter

  3. 50 millimeter

  4. 75 millimeter

  5. 100 millimeter

 Hoe gebruik je de spanband? Dat lees je hieronder bij het kopje ‘Hoe werkt een spanband met ratel?

  • Spanbanden voor autotransport

Vervoer je voertuigen op autoambulances of autotransportvoertuigen? Dan heb je spanbanden voor autotransport nodig: een goede, veilige spanbandset die het voertuig op z’n plek houdt. Een spanbandset is een tweedelige spanband die bestaat uit een korte en een lange band. Aan de korte band zit aan het ene uiteinde de ratel en aan de andere kant een haak of eindfitting. Die haak of eindfitting zit ook aan één uiteinde van de lange band.

Met de haken of eindfittingen veranker je het voertuig. Vervolgens haal je de lange band door de ratel en span je deze tot op de juiste spanning. Ook zijn er spanbanden met griphoes voor over de autobanden heen, of spanbanden met speciale draaihaken. Met deze laatste soort zet je de spanband vast in gaten van het oppervlak waarop het voertuig staat. Zo weet je zeker dat ie niet wegrolt.

  • Zelfoprollende spanbanden

Wil je het jezelf extra gemakkelijk maken? Kijk dan eens naar zelfoprollende spanbanden. Deze rollen zichzelf namelijk op! Ideaal voor als je korte spanbanden nodig hebt die snel in gebruik zijn. Bijvoorbeeld in een bestelbus, kleine bakwagen of aanhangwagens. Deze spanbanden hebben S- of P-haken, zodat je precies de haak kunt kiezen die je nodig hebt. 

Hoe werkt een spanband met ratel?

Zodra je de juiste spanband hebt gekozen, is het tijd om ‘m te gebruiken. Maar hoe gebruik je een spanband eigenlijk? Ga je een spanband gebruiken, dan zijn er een aantal zaken belangrijk. Zeker als je er eentje met ratel hebt. Veel mensen hebben namelijk moeite met het spannen en ontspannen van spanbandenratels. We zetten ze even op een rijtje. Hoewel spanriemen van elkaar kunnen verschillen, is deze spanbandengebruiksaanwijzing vrij universeel: doe er je voordeel mee.

Een noot vooraf: zorg altijd voor een veilige werkwijze. Dubbelchecken is bij een spanband vastzetten absoluut geen onnodige luxe. Je wilt tenslotte dat al je producten en materialen heelhuids aankomen op plek van bestemming. Ook is het belangrijk dat je de ruimte hebt, als je een spanband bevestigt. Zo voorkom je dat je andere mensen raakt met het vastzetten van je lading.

We leggen je aan de hand van de afbeelding uit hoe je een spanband spant en ontspant.

Spannen

  1. Ga je een spanband vastmaken? Beweeg dan handvat B zodat sleuf C schuin van boven naar beneden staat.

  2. Laat handvat B vervolgens ongeveer haaks op de spanrichting van de band staan.

  3. Steek spanband D van bovenaf door gleuf C.

  4. Trek de band zover mogelijk door totdat de band strak zit.

  5. Gelukt? Dan kun je de band nu op de juiste spanning zetten met handvat B.

Ontspannen

  1. Ga je de spanband losmaken? Pak dan handvat B vast met je duim, zodat je met je andere vingers handvat A kunt aantrekken.

  2. Als het goed is, schiet de grootste spanning er al af. Hou handvat A aangetrokken en klap nu handvat B helemaal omhoog.

  3. Terwijl je dit doet, kun je het gehele rateldeel al naar je toetrekken. Houd wel handvat B helemaal omhoog! Zo hou je namelijk de ratelende vertanding buiten werking en ontspan je de boel veel soepeler.

  4. Heb je de ratel helemaal aangetrokken? Dan staat sleuf C waarschijnlijk in een rechte lijn met de band. Nu kun je het overtollige bandmateriaal eenvoudig uittrekken.

Staat er veel spanning op de spanband? Dan kan het zijn dat handvat A moeilijk in beweging komt. Het kan dan helpen om handvat B richting de last te duwen en tegelijkertijd handvat A aan te trekken.

Hoe werkt een spanband met euroclickfitting?

Sommige spanbanden hebben een extra fitting waarmee je materialen en lading bevestigt aan rails in de voertuigoplegger. Die wordt ook wel euroclickfitting of sleufgatfitting in rail genoemd. Wel zo fijn als je ook die goed en veilig weet te spannen en ontspannen.

Bevestigen

  1. Trek met je duim het veiligheidspalletje naar achter.

  2. Klik eerst de onderste sleuf schuin in de rail en kantel de fitting in rechte stand.

  3. Laat de veiligheidspal los en de fitting zit vast!

Losmaken

  1. Trek de veiligheidspal naar achteren met je duim.

  2. Trek de fitting naar beneden en houd ‘m schuin.

  3. Je kunt nu de fitting lostrekken uit de rail.

Onderhoudstips voor je spanbanden

Je hebt spanbanden natuurlijk niet continu nodig. Niks zo vervelend als ze van de plank halen om er dan achter te komen dat er iets stuk is. Daarom een paar onderhoudstips. Voor alle spanbanden geldt:

  • Bewaar ze altijd op een droge plek.

  • Gooi de ratel nooit in het zand: als er zandkorrels bij het draaimechaniek komen, slijt de band snel.

  • Controleer regelmatig of de spanband is beschadigd of gerafeld om er zeker van te zijn dat je veilig op weg gaat. Vaak zie je dit aan de blauwe labels op de band. Zorg dat deze heel en leesbaar blijven.

Hulp nodig? Neem contact met ons op

Kun je hulp gebruiken bij het kiezen van een spanband? Of wil je meer informatie over hoe spanbanden werken en hoe je ze het beste kunt gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. We adviseren je graag en helpen je verder, zodat jij veilig op weg kunt!

Lees meer...

Yes! Wij hebben een nieuwe website

Met trots kunnen wij mededelen, de nieuwe website van BCF-Products is live! De nieuwe website heeft een flink aantal verbeterpunten, maar alle keuzes die wij hebben gemaakt zijn met één doel: hoe optimaliseren wij jouw online bezoek aan BCF-Products?

Verbeteringen

Frisse vormgeving

Wij hebben gekozen voor een frisse en rustige vormgeving, maar wel met bepaalde accenten uit onze branche. Is het jouw bijvoorbeeld al opgevallen dat de blauwe balk bovenaan een spanband is? Het telefoonnummer staat groot op de hoes van de spanband, wij staan namelijk altijd telefonisch voor jou klaar. Op de tegels zie jij de producten die jij per categorie kan vinden.

Makkelijker producten vinden

Jij moet makkelijk bij jouw gewenste product komen. Hiervoor hebben wij een verbeterde navigatie, een overzichtelijker aanbod en een verhoogd gebruiksgemak toegepast op onze website. De verbeterde navigatie is bijvoorbeeld zichtbaar in de overzichtelijke zoekbalk, een uitbreiding in categorieën en het laten zien van de route die jij hebt afgelegd naar jouw product. Jij kunt nu gebruik maken van filters bij speciaal geselecteerde (sub)categorieën, Hierdoor is ons assortiment overzichtelijker op basis van jouw wensen. Kijk eens naar onze banden of bindrails, hier hebben de filters een echte toegevoegde waarde. Tot slot is het gebruiksgemak van de website naar het niveau gestegen die jij mag verwachten van een moderne webshop. Zo kunnen wij jou automatisch kortingen aanbieden, zie jij bij alle producten meteen de gewenste staffelkorting en kun jij producten in jouw wensenlijstje toevoegen door op het hartje te drukken. Jij mag ze natuurlijk ook meteen in jouw winkelwagen doen.

Aanpassing in (vracht)prijzen

Bij een bestelling onder de €75 ex. btw betaal jij bij ons standaard vrachtkosten. Wij krijgen veel verschillende soorten bestellingen, van heel licht en klein tot heel groot en zwaar. Het is voor jou als klant daarom niet eerlijk om een standaard prijs voor vrachtkosten te betalen, zoals bij veel webshops het geval is. Deze webshops kiezen er bijvoorbeeld voor om de prijs in hun product te verwerken of berekenen een standaard hoge prijs voor vrachtkosten. Dit is de makkelijke weg, maar dit vinden wij bij BCF niet eerlijk.

Wat als jij bijvoorbeeld producten bij ons wil afhalen? Of wat als jij kleine en lichte producten besteld die in een brievenbusdoosje passen? Voor ons was het daarom een prioriteit om de vrachtkosten zo eerlijk mogelijk in te richten. Bij het afronden van de bestelling wordt nu automatisch de goedkoopst mogelijke manier van verzenden voor jou weergeven. Deze prijs wordt automatisch berekend en is afhankelijk van de lengte, gewicht en soms postcode. Wij rekenen daarom niet meer met gestandaardiseerde vrachtkosten. Wat wij wel hebben zijn de meest eerlijke vrachtkosten en verkoopprijzen voor jou. De meest voorkomende vrachtopties zijn:

  • Brievenbuspakket via DHL: Alleen voor Nederland

  • Normaal pakket via DHL: tot en met 23 kg

  • Zwaar pakket via DHL: tot en met 30 kg

  • Lengte pakket via DHL: tot en met 1.75 meter

  • Lengte pakket via speciale vervoerder: boven de 1.75 meter

  • Geen vrachtkosten: bij een bestelling boven de €75. ex btw of afhalen

Blog / Nieuwsbericht

Dit bericht is het startschot van onze eerst blog. In deze rubriek gaan wij jou als bezoeker van onze website namelijk op de hoogte houden over verschillende onderwerpen in de transportwereld en/of over BCF-Products, in de vorm van een blog of nieuwsbericht.

Zoals André Hazes het ooit toepasselijk zong: bloed, zweet en tranen. Dit was ook toepasbaar voor het hele proces van onze nieuwe website, maar nu zijn er tranen van geluk. Daarom willen wij in het bijzonder Dirk Kokx, Jolanda Brouwer en Arnoud van den Heuvel bedanken voor hun inzet om deze nieuwe website mogelijk te maken.

Lees meer...